ROMASKINEN ER ET EFFEKTIVT TRENINGSVERKTØY

Skrevet av, Lars Erik Bakken

"Inkluder romaskinen i treningen din", san. "Hvorfor det ?", sa han andre. "Jo  nå skal du høre her", sa han første.


Romaskin Styrke
Personlig Trener Lars Erik Bakken, Oslo Lysaker

Romaskin er et veldig effektivt treningsverktøy hvis man vil forbrenne fett, markere muskler, øke kondisjon/utholdenhet og styrke. Romaskinen kan gi deg en nærmest komplett trening av hele kroppen og raskere resultater enn andre utholdenhetsapperater som feks tredemølle, sykkel og ellipse.


HVORFOR ER ROMASKIN EFFEKTIVT OG HVILKE MUSKLER BLIR BRUKT I ROING?
Grunnen til dette er at romaskinen  involverer flere muskler i bevegelsen enn andre aktiviteter. Man jobber intensivt med både nedre og øvre del av kroppen. Ganske enkelt vil dette si; legger, lår, rumpe, øvre del rygg, nedre del rygg, bryst, skuldre og mage. Ved involvering av så mange muskelgrupper i en bevegelse, vil energibruken (Kcal) også være høy.

HVORFOR ROMASKIN SOM OPPVARMING?
Roing har også vist seg å være bra for leddene, da roing krever store bevegelsesutslag som gjør at du tøyer musklene, beveger og roterer i leddene. Ved bruk av riktig teknikk vil du få mindre slitasje på ledd og muskler enn feks ved løping på tredemølle. Roing passer derfor perfekt som oppvarming.

RIKTIG TEKNIKK PÅ ROMASKIN
Det er utrolig mange roteknikker som er ute og går. Noen er mindre bra og kan være direkte skadelige. Jeg synes derfor det er på sin plass å klistre inn en video hvor du kan observere og lære hvordan riktig roteknikk utføres. Watch and learn ;)

Les også om 3D styrketrening.






MOTSTAND ROMASKIN
Ved å justere motstanden på romaskinen, kan du velge mellom en utholdende treningsøkt eller en styrkeøkt. Lav motstand vil legge til rette for utholdenhetstrening (mange repetisjoner), mens høy motstand vil legge til rette for styrketrening (få repetisjoner).





Roing fungerer perfekt som oppvarming til styrketrening med vekter. Hele kroppen vil bli varm, de største musklene vil bli tøyd og leddene vil bli mer fleksible.





Selv er jeg mest fan av å bruke roing som oppvarming samt benytte meg av korte intervaller for å trene både kondisjon og styrke. 500 meter roing kan feks flettes inn som siste øvelse i en sirkeltrening med vekter.











INTERVALLTRENING PÅ ROMASKIN, HVORDAN?
Økt 1: 6 x 500m ( 1 min rolig tempo mellom hver 500 m)
Økt 2: 4 x 8 min (2 min rolig tempo mellom hvert intervall)
Økt 3: 12 x 1min (1 min rolig tempo mellom hvert intervall)











For flere forslag til treningsøkter på romaskin, klikk deg inn på concept2.com.